måndag 10 augusti 2009

Semestern slut, vab direkt :(

Jag trodde att jag skulle vara sjukt trött idag, eftersom jag ju ställt om dygnet ganska bra senaste veckorna, inte blev det bättre av en sjukt sen kväll i lördags efter en fantastisk bröllopsfest... Jag trodde också att det skulle kännas lite tungt att gå till jobbet efter en vecka med riktigt underbart sommarväder,vilket det ju varit lite dåligt med den övriga semestern. Så, när klockan ringde för 45 minuter sedan blev jag riktigt förvånad över att det inte kändes ens lite jobbigt att vakna. Ännu mer förvånad blev jag när jag tittade ut och genast fick en "höstkänsla". (det är bara att inse, gå till jobbet i 30 grader och strålande sol, är inte lika kul som att gå till jobbet i 15 grader och lite mulet!) Så istället för att känna mig trött och lite sur för att semestern var slut kände jag mig rejält taggad- i kanske tio minuter. Innan, jag tittar lite närmare på min mobil (har en lånemobil som jag inte riktigt förstått mig på ännu, detta efter att jag på något sätt lyckats lägga min mobil i hårinpackning...en annan historia...)och ser att jag mitt i natten fått ett sms från Lovas pappa, där det står att Lova hostat hela natten, och mao är sjuk, och inte kan gå till dagis. Det kändes ärligt talat som att få ett slag i magen.

Lova har förkylningsastma, och hela förra terminen var hon sjuk i ett. Hon hostar nätterna igenom så fort hon blir det minsta lilla förkyld, och precis som alla dagisbarn, så är hon förkyld mer eller mindre konstant. Men, i samma sekund hon slutade på dagis och fick semester, så har hon varit kärnfrisk under 6-7 veckor. Inte minsta tecken på vare sig förkylning eller hosta, så någonstans hade jag inbillat mig att det skulle bli i alla fall lite bättre nu. Det är så sjukt stressande att behöva vabba flera gånger i månaden. Inte är det bra för henne heller att vara borta så mycket från dagis. Men tydligen blev det bara ett par dagar på dagis innan det satte igång...så sjukt tråkigt. Jag längtar innerligt tills att det växer bort, men som jag förstått det på de läkare vi träffat, så kommer det inte att försvinna förrän en bra bit upp i skolåldern.

Självklart har jag ingenting emot att vara hemma och ta hand om mitt barn när hon är sjuk, men när det blir så ofta (lägg då till att hon även får andra dagis sjukdomar då och då, magsjuka, svinkoppor, halsfluss..), eller som idag, första dagen efter 4 veckors sjukskrivning och 3 veckors semester, då känns det ganska surt.

Nu kommer lilla sjuklingen snart, så jag ska ta en promenad till affären, bulla upp med glass och hyra några barnfilmer. Inte alls vad jag tänkt mig idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar