tisdag 18 augusti 2009

Vissa människor!!

På t banan i morse satt jag bredvid en ung tjej, kanske runt 13 år. Vi telefonplan kommer en äldre kvinna, runt 55 in med två små hundar och sätter sig mitt emot oss. Tjejen säger då, i väldigt trevlig ton till kvinnan "Ursäkta, man får inte ha hundar i den här vagnen (vilket man mkt riktigt inte fick), det är därför jag sitter här, jag är allergisk". Kvinnan tittar då föraktfullt på tjejen och säger "ja, då är det väl bara att flytta på dig då". Tjejen försöker då en gång till säga att man inte får ha hundar härinne, och säger att hon blir väldigt sjuk av att sitta så nära pälsdjur. kvinna fortsätter då att tjaffsa och frågar "men vad ska jag göra då, jag kan inte springa över hela perrongen för att leta efter en vagn". Ehhh??
Jag kunde inte hålla mig längre och frågade kvinnan om hon alltså ansåg att flickan, som satt sig i rätt vagn, ska ut och springa på perrongen för att leta efter en vagn där folk respekterar de regler som finns, för att slippa få ett astma anfall. Då frågar kvinnan mig varför jag lägger mig i, kallar mig några fula ord och går sedan och sätter sig ett säte bort. Jag går dit och frågar vad det var hon inte förstod med den mycket pedagogiska bilden på t banans dörr, en hund med ett stort rött kryss över. Jag upplyste om att min treåriga dotter för mer än ett år sedan lyckades lista ut vad den bilden betyder och bad henne ännu en gång vara så snäll att gå av vid nästa station så att flickan ska slippa bli sjuk. Nej, det vägrade hon fortfarande att göra. Vid nästa station fick dock en man som också satt i vagnen syn på två väktare på perrongen, så han ropade på dem, och de fick helt enkelt komma och ta med kvinnan som uppenbart led av mycket försenat tonårstrots eller något. :)

Nu ska jag jobba på ett tag till, ikväll blir det bio och middag med älsklingen. Nice.

2 kommentarer:

  1. Herre gud. Hoppas att man sjäv inte blir så när man blir äldre

    SvaraRadera
  2. Snällt att du ställde upp för allergiska tjejen, mycket bra! :)

    SvaraRadera